싸이의 유튜브 뮤직비디오에 대한 뇌파 및 혈류역학 반응
한국마케팅연구 | 한국마케팅학회 | 23 pages| 2015.08.25| 파일형태 :
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자료요약
2012년 한 해를 강타하며, 유튜브(YouTube) 선정 ‘올해의 비디오’ 1위에 등극한 싸이의 ‘강남스타일’은 첫 해동안 세계 신기록인 17억뷰를 달성하였다. 싸이는 이 뮤직비디오로 전례가 없는 성공을 거두며 글로벌 마켓에서 K팝과 한류의 위상을 한껏 높였다. 본 연구에서는 싸이의 ‘강남스타일’ 뮤직비디오에 반응하는 전두엽의 뇌 반응을 뇌파 측정기(EEG: Electroencephalogram)와 기능성근적외선분광뇌영상(fNIRS: functional Near-
Infrared Spectroscopy)을 이용하여 측정하였다. 실험 1에서는 뇌파 측정을 위해, 유튜브 조회수가 가장 높은 수준의 뮤직비디오인 싸이의 ‘강남스타일’과 ‘젠틀맨’(유튜브 조회수 최상위 2개)을 선정하고, 대조되는 실험 자극으로서 같은 시기에 나왔으나 유튜브 조회수가 낮은 대조뮤직 비디오를 두 편(‘It’s cold in the D.’와 ‘Bitch, don’t kill my vibe’)을 선정하여, 42명의 피험자들이 네 가지 비디오를 시청하게 하였다. 뇌파분석 결과 싸이 뮤직비디오의 경우, 저주파에 해당하는 알파 대역에서 파워스펙트럼밀도(PSD: power spectral density) 값이 대조뮤직비디오보다 낮게 나타나는 경향을 보였다. 알파 대역은 시각적 자극에 대한 주의 정도와 역상관을 보이는 주파수 대역으로 선행 뇌 과학 연구에서 알려져 있다. 실험 2에서는 fNIRS로 측정된 전두엽의 옥시헤모글로빈(oxy-Hb) 농도 변화 반응의 파워스펙트럼밀도를 분석하였다. 그 결과, 강남스타일을 1분간 연속 시청한 경우 생성된 파워값이 대조 뮤직비디오인 ‘It’s cold in the D.’를 볼 때 보다 상대적 저주파( < 0.1Hz)구간에서 더 크게 나타났다. 이 같은 결과는 향후 미디어 시장에서의 컨텐츠 성공 가능성을 미리 가늠해 볼 수 있는 지표로써 활용이 가능할 것으로 여겨져, 앞으로 뉴로마케팅의 성장이 기대된다.

Gangnam Style, is the most viewed music video(MV) in the history of YouTube. Gangnam Style set the world record of 1.7 billion views within the first year of release. In order to discover the neural correlates of the popularity of MV in the broadest sense, we investigated prefrontal blood oxygenation responses to
the MV of Psy’s ‘Gangnam Style’ by using electroencephalogram (EEG) and functional near infrared spectroscopy (fNIRS). In a pilot behavioral survey, all subjects evaluated Psy’s MVs to be more enjoyable than the contrast MVs(t=17.02, p < 0.0001). In Study 1, a within-subject design was used wherein 42 subjects watched four music videos to include two Psy’s MVs, and two other contrast MVs. Signals from EEG, F3, on the frontal channel were analyzed and revealed that the electrophysiological activities during the time when subjects watched Psy’s MVs represented lower power spectra of the low-frequency alpha band, and the pattern was significantly different from the EEG alpha signals recorded during the time subject viewed two contrast MVs. Lower alpha-band signals are known to represent heightened visual attention in previous neuroscience studies.
In Study 2, we recorded subjects’ hemodynamic responses to Psy’s Gangnam Style and a contrast MV using fNIRS, which is one of optical-based neuroimaging techniques. In particular, fNIRS signals, which may represent cerebral blood flows of hemoglobin oxygenation associated with functional brain responses. There were significant differences in the low frequency oscillations (LFO) between Psy’s
‘Gangnam Style’ and the contrast MV such that the power spectral densities of LFO for ‘Gangnam Style’ was significantly higher than those of the contrast MV in both the fundamental ( < 0.05 Hz) and harmonic (0.07-0.09Hz) bands. These results may indicate that we now can investigate the neural correlates of the worldwide success of MV contents.
목차
1.서론
2.이론과 가설
1)뉴로마케팅(Neuromarketing)
2)대중문화에 대한 소비자의 뇌 반응
3)뮤직비디오와 소비자의 뇌파 반응
4)혈류역학반응(blood hemodynamic response)
3.실험1:EEG
1)자극물 선정
2)실험 절차 및 분석 방법
3)결과
4)논의
4.실험2: 기능성근적외선분광뇌영상
1)실험 디자인
2)결과
3)논의
5.결론 및 연구제언
참고문헌
Abstract
핵심주제어: 뇌파 근적외선분광뇌영상 뮤직비디오 파워스펙트라분석 유튜브 조회수 알파파
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