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자료요약
시민들은 기존의 수동적 뉴스 수용 방식에서 벗어나 자신에게 필요한 뉴스를 골라 보는 뉴스 환경을 구성하고, 뉴스를 배포하고, 뉴스에 대해 의견을 교환하는 등 적극적 상호작용을 통해 뉴스를 사용한다. 본 연구는 현 뉴스 미디어 환경에서 이루어지는 이 같은 새로운 뉴스 소비 형태를 종합해 참여적 뉴스 사용(participatory news use)이라고 정의하고 이 같은 방식이 시민들의 공적, 정치적 생활에 어떠한 영향을 미치는지에 대해 살펴보았다. 그 영향을 설명함에 있어 본 연구는 특히 정향욕구(need for orientation)의 역할에 주목했다. 연구 결과, 확인적 요인분석을 통해 참여적 뉴스 사용은 크게 뉴스 개인화와 뉴스 공유 등 두 가지 형태로 이루어짐을 밝혔다. 또한 정향욕구와 참여적 뉴스 사용은 정적 관계에 있으며, 이 정향욕구는 직접적으로 시민들의 정치참여에 영향을 미치지 못하지만 뉴스 공유라는 매개 요인을 통해 간접적 방법으로 온라인 정치참여와 시민참여에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이를 통해 본 연구는 새로운 뉴스 환경이 가져올 사회ㆍ정치적 함의에 대한 더욱 구체적인 논의의 필요성을 제기한다.
Citizens increasingly consume news in interactive ways such that they create their own news environment by selecting news sources that they prefer, disseminate news, and exchange opinions about it, all of which are different from the passive ways of news consumption that they previously experienced. The present study explored how these novel ways of news consumption affect citizen’s public and political life by defining them as participatory news use. In particular, this study sheds light on the role of the need for orientation in investigating the effects of participatory news use. By conducting Confirmatory Factor Analysis, the study revealed that participatory news use is comprised of two distinctive behaviors: news personalizing and news sharing. Furthermore, findings also showed that the need for orientation and participatory news use are positively associated and that the need for orientation may entail higher chances of engaging in civic and online political activities, but the influence is only indirectly exerted through its effects on the sharing type of news use. The present study calls for the necessity of more detailed discussion of the social and political consequences that the changing news environment will bring about.
Citizens increasingly consume news in interactive ways such that they create their own news environment by selecting news sources that they prefer, disseminate news, and exchange opinions about it, all of which are different from the passive ways of news consumption that they previously experienced. The present study explored how these novel ways of news consumption affect citizen’s public and political life by defining them as participatory news use. In particular, this study sheds light on the role of the need for orientation in investigating the effects of participatory news use. By conducting Confirmatory Factor Analysis, the study revealed that participatory news use is comprised of two distinctive behaviors: news personalizing and news sharing. Furthermore, findings also showed that the need for orientation and participatory news use are positively associated and that the need for orientation may entail higher chances of engaging in civic and online political activities, but the influence is only indirectly exerted through its effects on the sharing type of news use. The present study calls for the necessity of more detailed discussion of the social and political consequences that the changing news environment will bring about.
목차
1.서론
2.이론적 논의
1)참여적 뉴스 사용
2)정향욕구와 참여적 뉴스 사용
3)정향욕구, 참여적 뉴스 사용 그리고 정치참여
3.연구 방법
1)조사절차와 조사대상
2)변인의 측정
(1)온라인 정치참여
(2)시민참여
(3)투표
(4)참여적 뉴스 사용-뉴스 개인화
(5)참여적 뉴스 사용-뉴스 공유
(6)정향욕구
3)측정 문항의 신뢰도 및 타당도 검증
4.연구 가설의 검증
5.결론 및 논의
참고문헌
Abstract
2.이론적 논의
1)참여적 뉴스 사용
2)정향욕구와 참여적 뉴스 사용
3)정향욕구, 참여적 뉴스 사용 그리고 정치참여
3.연구 방법
1)조사절차와 조사대상
2)변인의 측정
(1)온라인 정치참여
(2)시민참여
(3)투표
(4)참여적 뉴스 사용-뉴스 개인화
(5)참여적 뉴스 사용-뉴스 공유
(6)정향욕구
3)측정 문항의 신뢰도 및 타당도 검증
4.연구 가설의 검증
5.결론 및 논의
참고문헌
Abstract
참여적 뉴스 사용
뉴스 개인화
뉴스 공유
정향욕구
정치참여
participatory news use
news personalizing
news sharing
need for orientation
political participation








