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자료요약
이 연구에서는 1960년대부터 현재까지의 텔레비전 수상기 광고를 통해 우리나라 소비문화의 변천 과정을 분석하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 1960년대의 광고에서는 소비문화의 미세한 단서가 나타났고, 1970년대의 광고에서는 대중사회와 소비문화 형성기의 생생한 풍경을 발견했다. 1980년대의 광고에서는 안방문화의 정착 과정을 확인했고, 1990년대의 광고에서는 양적 소비에서 질적 소비로 바뀌는 양상을 발견했으며, 2000년대의 광고에서는 상품 상징주의와 가정극장의 소비 패턴이 나타났다. 이 연구는 대표적인 미디어 테크놀로지인 텔레비전 수상기의 광고물을 분석함으로써 우리나라 소비문화의 변천 과정을 규명했다는 의의가 있다.
In this study, consuming culture of media technology through the advertisements and commercials of television receiver from 1960s to 2010s was analyzed. Research results are as following as; The fine trace of the culture of consumption was found in the advertisement of 1960s, and the vivid scenery of formative period of the mass society and the consuming culture was recognized in the advertisement of 1970s. The process of the settlement of main room culture appeared in 1980s, and the aspect of change from quantitative consumption to qualitative consumption appeared in 1990s. In 2000s, the consumption of home theater and product symbolism appeared subsequently. This research is significant by means of investigating the changing process of consuming culture through analysis of advertisements and commercials of television receiver which represents media technology.
In this study, consuming culture of media technology through the advertisements and commercials of television receiver from 1960s to 2010s was analyzed. Research results are as following as; The fine trace of the culture of consumption was found in the advertisement of 1960s, and the vivid scenery of formative period of the mass society and the consuming culture was recognized in the advertisement of 1970s. The process of the settlement of main room culture appeared in 1980s, and the aspect of change from quantitative consumption to qualitative consumption appeared in 1990s. In 2000s, the consumption of home theater and product symbolism appeared subsequently. This research is significant by means of investigating the changing process of consuming culture through analysis of advertisements and commercials of television receiver which represents media technology.
목차
1.연구의 필요성
2.이론적 배경
1)미디어 테크놀로지와 소비문화
2)텔레비전 미디어 테크놀로지의 시청 행동
3.연구방법
4.연구결과
1)1960년대, 소비문화 형성의 예고편
2)1970년대, 대중사회와 소비문화의 형성
3)1980년대, 정치적 억압과 안방문화의 정착
4)1990년대, 양적 소비에서 질적 소비로의 전환
5)2000년대, 상품 상징주의와 가정극장의 소비
5.결론 및 논의
참고문헌
Abstract
2.이론적 배경
1)미디어 테크놀로지와 소비문화
2)텔레비전 미디어 테크놀로지의 시청 행동
3.연구방법
4.연구결과
1)1960년대, 소비문화 형성의 예고편
2)1970년대, 대중사회와 소비문화의 형성
3)1980년대, 정치적 억압과 안방문화의 정착
4)1990년대, 양적 소비에서 질적 소비로의 전환
5)2000년대, 상품 상징주의와 가정극장의 소비
5.결론 및 논의
참고문헌
Abstract
텔레비전 수상기
미디어 테크놀로지
소비문화
Television receiver
Media technology
Consuming culture








