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자료요약
본 연구는 전통미디어에 한정되어 있던 위험 커뮤니케이션 연구를 확장하여 뉴미디어 유형이 위험특성, 위험인식, 행동의도의 관계에 미치는 영향을 살펴보았다. 신종 플루와 콜레스테롤 위험 이슈의 맥락에서 전국 성인 남녀 1381명 대상의 일요인 집단 간 설계로 진행된 온라인 실험 자료를 분석하였다. 조작된 요인은 뉴미디어 유형으로 소셜미디어(페이스북)와 온라인 포털(네이버) 플랫폼이었으며, 실험 참여자들은 한 조건에 무작위 할당되었다. PROCESS MACRO 프로그램을 사용하여 조건적 과정 모형을 검증한 분석 결과는 다음과 같다: (1) 감정적 위험 특성은 개인적/사회적 위험인식, 예방 행동의도 모두와 정적인 관계가 있었다; (2) 개인적/사회적 위험인식은 모두 예방행동의도와 정적인 관계가 있었다; (3) 소셜 미디어플랫폼을 통해 전달된 콜레스테롤 위험 메시지는 직접적으로, 또한 감정적 위험특성과 상호작용하여, 사회적 위험인식에 정적인 영향을 미쳤다; (4) 소셜 미디어플랫폼을 통해 전달된 콜레스테롤 위험 메시지는 개인적 위험인식과 상호작용하여 예방 행동의도에 정적인 영향을 미친 반면, 온라인 포털을 통해 전달된 콜레스테롤 위험 메시지는 사회적 위험인식과 상호작용하여 예방 행동의도에 정적인 영향을 미쳤다; (5) 콜레스테롤 이슈에서 개인적 위험인식이 예방행동의도에 미치는 조건적 매개 효과는 소셜 미디어조건에서 더 컸던 반면, 사회적 위험 인식의 조건적 매개 효과는 온라인 포털 조건에서 더 컸다.
This study explores how new media platform affects the relationships among risk characteristics, risk perceptions, and preventive behavioral intentions (PBI). An online experiment was conducted among 1,381 Korean adults nationwide with manipulated news messages on new influenza and cholesterol risk issues that are delivered via Facebook versus Naver portal. A test of conditional process models indicated the following: (1) Emotional, but not cognitive, risk characteristics had positive relationships with personal-/societal- level risk perceptions (PRP/SRP) and PBI; (2) PRP and SRP both had positive relationships with PBI; (3) Cholesterol risk messages on Facebook platform had positive effects on only SRP, directly and by interacting with emotional risk characteristics; (4) Cholesterol risk messages on facebook had positive interaction effects with PRP, while the messages on Naver portal had positive interaction effects with SRP, on PBI; (5) PRP had larger conditional indirect effects than SRP on PBI when cholesterol risk messages were delivered on Facebook, while SRP had larger effects when the messages were on Naver portal.
This study explores how new media platform affects the relationships among risk characteristics, risk perceptions, and preventive behavioral intentions (PBI). An online experiment was conducted among 1,381 Korean adults nationwide with manipulated news messages on new influenza and cholesterol risk issues that are delivered via Facebook versus Naver portal. A test of conditional process models indicated the following: (1) Emotional, but not cognitive, risk characteristics had positive relationships with personal-/societal- level risk perceptions (PRP/SRP) and PBI; (2) PRP and SRP both had positive relationships with PBI; (3) Cholesterol risk messages on Facebook platform had positive effects on only SRP, directly and by interacting with emotional risk characteristics; (4) Cholesterol risk messages on facebook had positive interaction effects with PRP, while the messages on Naver portal had positive interaction effects with SRP, on PBI; (5) PRP had larger conditional indirect effects than SRP on PBI when cholesterol risk messages were delivered on Facebook, while SRP had larger effects when the messages were on Naver portal.
목차
1. 연구배경
2. 문헌연구
3. 연구방법
4. 연구결과
5. 결론 및 논의
2. 문헌연구
3. 연구방법
4. 연구결과
5. 결론 및 논의
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