전체 제목 저자 출처 학회/발행처
패밀리레스토랑의 선택속성이 고객만족과 브랜드충성도에 미치는 영향 | 2007.06.01
광고와 마케팅 | (세종대학교)
The eating out market in Korea has made a continuing progress in various forms of eating out cultures due to an increase in consumption and demand for them. As competition among the diverse restaurants becomes fierce, they pay more attention to securing loyal customers, recognizing the fact that customer loyalty is an essential factor of their survival. This study finds out attributes of customers in choosing the restaurant among the family restaurants, analyzes the importance and satisfaction of customers on choice attributes, and conducts an empirical study of the impact of choice attributes on customer satisfaction and brand loyalty. Thus, it intends to suggest marketing activities seeking long term profit and growth of the family restaurants. Sampling choice attributes for an empirical study, I used 285 questionnaires received from customers of Outback Stake House and Bennigans among the family restaurants in analyzing them.
여성의 이미지와 물성을 통한 욕망의 메커니즘에 관한 연구: 본인 작품을 중심으로 | 2006.12.01
기타 | (세종대학교)
인체의 이상적인 미가 주로 중심이었던 과거에 비하여 현재는 몸에 관한 사회 문화적인 기능과 담론을 바탕으로 여러 가지 다양한 문제가 제기되고 있다. 젠더 이론, 시선 이론, 페미니즘 이론 등을 통해 권력, 지배, 욕망(慾望) 그리고 사회 등과 몸의 관계성이 부각되고 있다. 예술작품에 있어서도 이러한 세계와 자아의 관계에서 비롯된 문제의식은 실존적인 존재이며, 구체적인 실체로서의 인체를 통하여 표현된다. 과거로부터 현재까지의 예술작품 속에 드러난 인간은 여성의 이미지가 대부분이었다고 해도 과언이 아니다. 예술작품에 드러난 여성의 이미지에는 당시의 시대적 특성과 사회적 메커니즘(mechanism)에 직·간접적으로 영향을 받으며 탄생되는 것이다. 그러므로 예술작품 속에 등장하는 여성의 이미지에 대한 분석만으로도 그 시대의 인간 욕망(慾望)에 관한 주요한 특징이 존재함을 알 수 있다 예술작품 안에는 특유의 과장된 물성(物性)적 특성과 맞물려 하나의 결과물이 시각적 기표로 제공되는데 그것 안에는 그 시대의 인간에 관한 욕망의 메커니즘이 다중적인 기의로 고스란히 담겨져 있게 되는 것이다.
레스토랑 이용에 대한 온라인 구전 커뮤니케이션 평가에 관한 연구 | 2007.07.01
광고와 커뮤니케이션 | (세종대학교)
Restaurant online user reviews have been observed on many websites, blogs newsgroups, and so on. These restaurant reviews influence as one of forms of word-of-mouth communication to consumers who are searching information for dining-out. Online WOM has been suggested that the interactive nature of the Internet will improve market productivity by creating a new channel of communication. Consumer risk perception would occur in searching more information for dining experience` cause restaurant`s service is experience-oriented products. However, consumer`s decision-making procedure through the internet text becomes complicated because various positive and negative replies are existed underneath reviews. Furthermore, customer opinion in the Internet affects to the others functioning as a online WOM information.
데님 웨어에 나타난 네오-미니멀리즘에 관한 연구 | 2006.12.01
기타 | (세종대학교)
As digital culture speeds up in the twenty-first century, the modern people not only rapidly absorb various culture but also feel nostalgia for the past analog culture. In other words, the trend of nee-minimalism is reemphasized that highlights simplicity and intrinsic attributes in the modern fashion trends. Especially denim-wear, which has continuously developed and included the culture of diverse different periods, could be referred to be a fashion that combines digital culture with analog culture. Characteristics of minimalism in the 1960s differ from nee-minimal characteristics in the 21st century denim wear in 35 respects: Slim, Simple, Small. This study surveys the historical background of denim fashion by literature and investigates the Importance of denim-wear among modern fashion that progressively changes, by inquiring closely into 3 characteristics of denim-wear; symbolism, diversity, popularity. Also, this study analyzes propensity to consume of denim wear which is highly related to people`s sense of values Lastly, this study considers aesthetic value of denim wear through classifying the denim styles into body-conscious nee-minimalism styles, super-micro nee -minimalism styles, dismantling nee -minimalism styles.
대형할인점의 점포선택기준이 고객만족과 충성도에 미치는 영향 | 2006.12.01
광고와 마케팅 | (세종대학교)
This study is to examine the effect of store choice criteria on customer satisfaction and loyalty (word-of-mouth and revisit intentions) and the mediating role of customer satisfaction in the relationships between store choice criteria and customer satisfaction and loyalty in large discount stores. For these purpose, the author developed several hypotheses. The data were collected 552 shoppers who visited large discount stores and analyzed using factor analysis, reliability test, and regression analysis with Spss/PC+12 W. The store choice criteria were divided into six factors such as cognitive store image, emotional store image, service, merchandise assortment, sales promotion, and transportation and/or location factors. The results are as follows: First, cognitive store image, emotional store image, merchandise assortment, and transportation and/or location factors had a positive effect on customer satisfaction.
국내 캐릭터브랜드의 롱셀러 전략 연구 | 2006.12.01
광고와 마케팅 | (세종대학교)
산업의 흐름이 이성에서 감성을 중심으로 한 비즈니스 마케팅을 활용하고 있다. 감성에 호소하는 상품인 캐릭터는 고부가가치 산업으로 국가 이미지 개선까지 할 수 있는 장점과 파생상품의 확장 능력이 타상품들보다 방대해 각광받고 있는 주요 산업이 되었다. 2005년에 이르러 캐릭터 산업 소비시장 총액이 4조7천억 원에 육박했고 국산 캐릭터의 인지도가 높아져 외산 캐릭터가 잠식했던 과거와 다르게 국산 캐릭터의 시장 진출과 입지가 높아졌다. 그러나 인터넷매체의 영향으로 급속히 전파된 캐릭터들의 선호도는 낮아지고 시장에서 사라져 버렸다. 본 연구에서는 그 이유를 마케팅역량 부족으로 보고 캐릭터 장기적인 판매 전략을 위해 성공적인 캐릭터 마케팅 사례를 분석하였다. 비록 캐릭터 산업의 역사는 짧지만, 국내 실정에 맞는 국산캐릭터, 애니메이션의 파생상품으로서가 아닌 캐릭터 자체가 브랜드로 출발한 (주)방지의 딸기캐릭터를 선정하여 마케팅 사례를 분석하였다. 패션브랜드에서 파생된 캐릭터인 만큼 캐릭터가 브랜드에 의해 영향을 받고 있는지 알아보았으며, 롱셀러 캐릭터가 되기 위한 조건들을 기존 선행연구들에서 발췌해 캐릭터 디자인적 특성과 스토리 구조 그리고 마케팅으로 나누어 분석하여 사례로 선택한 캐릭터 딸기가 성공적 요소를 활용하고 있는지 또 다른 차별성이 있었는지에 대해 분석하였다. 또 캐릭터의 판매에 있어 중요시 되는 장소와 유통구조, 관리가 어떻게 이루어지는지 알아보았다.
국내 애니메이션 뮤직비디오에 관한 연구 | 2006.12.01
기타 | (세종대학교)
본 연구는 애니메이션 뮤직비디오의 특징을 살펴보고 애니메이션 뮤직비디오가 일반 뮤직비디오와 어떠한 차별성을 가지고 있는지 애니메이션 뮤직비디오의 특징 중 시각적 차별화를 이루는 요소들을 분석해내기 위해 애니메이션 디자인의 구성요소에 주목하였다. 우선, 뮤직비디오와 관련된 문헌 연구를 통하여 뮤직비디오의 유형을 내러티브적 측면과 기법적 측면으로 나누어 살펴보았다 내러티브적 측면으로는 `내러티브 뮤직비디오(Narrative Music Video)`와 `비내러티브 뮤직비디오(Non Narrative Music Video)`로 나누었고, 기법적 측면으로는 `실사 뮤직비디오`, `애니메이션 뮤직비디오`, `실사와 애니메이션의 합성 뮤직비디오`로 나누었다.
고령자 주거시설의 조명방법론 개발 및 적용방안 | 2006.12.01
기타 | (세종대학교)
조명은 고령자가 독립적인 생활을 영위하는 데에 있어 필수적인 건축환경 요소이다. 조명이 인간에게 미치는 영향과 그 중요성을 고려해 주거공간에 보다 질 높은 조명환경을 제시하고자 한 연구가 꾸준히 진행되어 왔다 전체적인 조명의 밝기만을 고려하던 과거와는 달리, 인간의 건강과 감성을 더욱 고려한 조명시스템의 개발이 진행되고 있다 그러나 특수한 구성원인 고령자를 대상으로 한 연구는 미비한 실정이며 늘어가는 고령자주거시설의 질적인 수요에 대응할 수 있는 조명의 방법론 마련이 필요하다고 판단된다. 따라서 본 연구는 급속히 고령화되는 현 사회와 그에 따라 증가하는 고령자주거시설에 적용하기 위한 조명의 방법론을 제시하는 데에 그 의의가 있다. 본 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 고령자의 심리 생리적 특성을 파악하고, 및 환경을 포함한 건축 환경요소를 주제로 한 선행연구와 국내외에서 현재 진행되고 있는 인간의 건강과 감성에 관한 조명 연구의 경향을 파악, 그 결과를 정리하였다. 2. 실제 운영되고 있는 고령자 주거시설 중 공동주택형 실버타운 한 곳을 선정하여 조명현황을 파악하고 공간별 문제점을 분석하였다.
XML을 이용한 게임 물리 에디터의 설계와 구현 | 2006.12.28
기타 | (세종대학교)
본 논문에서는 현재 게임 및 각종 동역학 관련 시뮬레이션에서 요구되는 물리 효과를 효과적으로 이용하기 위한 컴포넌트와 그 구조를 제시한다 특히 가장 다양한 분야에 적용되는 차량 시뮬레이션에 특화된 구조를 제시하고 있으며 사용되는 각종 컴포넌트의 구조를 세부적으로 설명하였다. 또, 위의 컴포넌트를 기반으로 구현한 제작틀을 이용하여 효과적인 개발에 필요한 여러 가지 요소를 만족시키고 있다. 각 컴포넌트는 총 6가지로 World-Zone, Vehicle - Unit - Part, Collision Manager로 구성되어 있다. 이러한 컴포넌트를 구현한 엔진과 이에 기반을 둔 가상 환경의 설계는 코드레벨에서 거의 이뤄지지 않는다. 왜냐하면 수많은 데이터가 존재하고 이것을 정상적으로 작동하는지의 여부를 수치상으로 확인하는 것이 거의 불가능하기 때문이다. 또 개체 하나를 위해 어플리케이션을 매번 제작, 수정 하는 작업의 경우 너무 많은 시간을 소비하며 이런 식의 진행은 프로젝트가 커질수록 불가능하다. 이러한 불필요한 반복 작업은 개체의 수가 늘어남에 따라 기하급수적인 증가폭을 보인다. 이런 이유로 가상 환경을 제작하는데 있어서 단순하고 간편한 조작으로 복잡하고 다양한 개체를 만들어 내는 것은 에디터가 지녀야 할 가장 중요한 요소이다.
한국적 창작발레 공연 콘텐츠 다양화 방안 | 2007.07.01
기타 | (세종대학교)
The birth of creative ballet has expanded the breadth of materials in ballet as well as the vision of the developmental dimension of the ballet world. It has a great significance in that it has attempted the development of Korean dance. Seen in such a respect, creative ballet cannot be successful only by the creative ability of the choreographer. For this reason, it has become necessary to specialize the segmented domains such as the creative ability of the choreographer, dancers` perfect techniques, the scrip capable of making the story of the ballet dance play effective, dedicated composers, refined decoration in lighting, artwork and clothing, need for dramatics and scene directors and the like. Creative ballet develops diverse motions for the meaning to express through the movements of the body as well as the movement itself and pursues something new In relation to the possibility of development and change in terms of the stream, form and content of the times. Unlike foreign classic ballet, Korean creative ballet represents the tradition proper to Korean people by adopting Korean traits and elements as its material, and clothing, stage, art and music for it are created to fit the content of its work. Not a few works have already been created with the Korean materials,