- [나스미디어]2024년 11월 2025 디지털 미디어 & 마케팅 전망
- [2025년 7월] 2025 상반기 디지털 미디어 & 마케팅 결산
- [플레이디] 2025 광고·마케팅 트렌드 전망 리포트
- [2025년 5월] 2025 NPR 요약보고서
- 기아차 SOUL의 혁신적인 제품전략 -소비자의 soul을 움직이다-
- [2024년 12월] 한 장이면 고민 끝! 2025 마케팅 이슈 캘린더
- [CJ?메조미디어] 2025 타겟?리포트_50대
- 조선-중앙-동아일보의 유사성과 차별성:1면 구성과 사설의 이념성을 중심으로
- [Case Study] 디지털 미디어 광고 사례
- [인크로스]2025년 1월 미디어 이슈 리포트
K-팝 디아스포라와 초국적 K-팝 외국인 K-팝 아이돌의 역설, 그리고 한국 언론의 인종과 성별 착취
Asian Communication Research |
한국언론학회 |
19 pages|
2025.02.03|
파일형태 :
자료요약
This paper aims to reveal the paradox of K-pop by looking at foreigner (oe-gug-in) K-pop idols. The paradox is that although K-pop strives to reach the global, ) some elements remain strictly national, one of which is the expectations toward the ethnicity of the K-pop idols. This paper argues that the experiences of oe-gug-in K-pop idols, and especially female idols, are colonizing because the Korean media exploit their foreignness and manufactures it into a spectacle. This is part of the long tradition of Korean media reinforcing Korea’s national project that strengthens the cultural and ethnic superiority of Koreanness. Thus, this paper argues that oe-gug-in K-pop idols are not simply immigrants but subjects of a K-pop diaspora. With an emphasis on race and gender, this paper conducted textual analysis on a compilation video of female oe-gug-in K-pop idols that appeared in the famous Korean television program Knowing Brothers Knowing Brothers. This paper analyzed that female oe-gug-in idols are infantilized, silenced, exoticized, and fetishized by the Korean media, and ultimately othered as foreigners. This paper concludes that acknowledging oe-gug-in K-pop idols as subjects of diaspora will help understand the dark sides of K-pop that try to hide under glamor and entertainment.
목차
The Unique Position of Oe-gug-ins Created by the Korean Media
Oe-gug-ins, the Korean Media, and Pop Culture Nationalism
K-pop Diaspora and the Diasporic Identity of Oe-gug-in K-pop Idols
Textual Analysis of Oe-gug-in Female K-pop Idols in Knowing Brothers
Foreignness as Spectacle
Conclusion
Oe-gug-ins, the Korean Media, and Pop Culture Nationalism
K-pop Diaspora and the Diasporic Identity of Oe-gug-in K-pop Idols
Textual Analysis of Oe-gug-in Female K-pop Idols in Knowing Brothers
Foreignness as Spectacle
Conclusion
#K-pop#diaspora#foreigner K-pop idols#race#gender#Korean media
저작권 안내 및 사용범위와 규정
- 위 정보 및 게시물 내용의 불법적 이용, 무단 전재, 배포는 법적으로 "금지되어" 있습니다.
- 저작권 침해, 명예훼손 등 분쟁요소 발견시 하단의 “고객센터”를 이용해주세요.
- 기타는 저작물의 등록자가 정하는 사용 범위와 규정에 준합니다.
- 위 자료는 가 저작권을 관리하고 있습니다.








