자료요약
현존하는 광고 매체 가운데 가장 오래된 형태의 하나인 옥외광고는 고대의 파피루스에서 시작되어 오늘날 네온이나 디지털 매체에 이르기까지 다양한 형태로 발전되어 왔다. 집 밖에서 생활하는 시간이 길어진 현대인들에게 있어 옥외광고는 삶의 질에 대해 많은 영향을 미치고 있다. 집 밖으로 나서는 순간부터 간판을 통해 목적지를 알 수 있고, 버스나 지하철 등과 같은 교통시설을 이용 할 때도 수많은 정보를 얻을 수 있으며 여가생활이나 쇼핑의 장소에서도 만날 수 있는 등 생활에 밀접한 관계를 맺고 있다. 또한 경관으로서 보기 좋은 옥외광고는 쾌적한 생활을 제공해주는 환경으로 자리 잡고 있다. 우리나라에서도 옥외광고는 간판의 난립이나 표현의 획일화 등과 같은 문제도 있지만, 도시의 배경으로 자리 잡고 있으며, 한때 성장이 주춤했지만 디지털 매체와 같은 신매체의 개발과 효과측정 방법의 개발 등으로 하나의 산업으로도 성장하고 있다. 이러한 환경에도 불구하고 현재 옥외광고는 법체계나 범위 그리고 발전을 위한 뚜렷한 제도적 지원이 미비한 실정이다. 본 연구에서는 옥외광고의 건전한 성장을 위해 현재 우리나라 옥외광고의 관리를 관장하고 있는 “옥외광고물 등 관리 및 진흥법”이 가지고 있는 생활형 간판 중심의 해석을 발전하는 일반 상업광고물을 포함하는 법적 개념으로 재해석 할 수 있게 제안할 것이며 또한 Outdoor Media에서 Out of Home Media로 확장되어 나가는 옥외광고의 범위에 대한 명확한 개념적 해석을 하게 될 것이다. 그리고 옥외광고 진흥을 위해 설립된 한국 옥외광고센터는 많은 긍정적 효과도 생산하고 있지만, 아직까지는 미흡한 실정이다. 설립 취지에 맞는 역할을 하기 위해 필요한 재원의 확보와 효율적 이용에 대해 제안을 함으로서 실질적인 성장을 돕는 기관으로 정착될 것이다. 옥외광고의 기본적인 법적 체계의 정리 그리고 분류체계나 범위의 정리가 건전한 성장의 기본이 될 것이며, 이를 지원할 한국옥외광고센터의 역할을 재조명하는 것이 본 연구의 목적이다.
As one of the oldest existing media, Out of Home media has been developed, from ancient papyrus to neon sign and digital media. Because people today tend to spend more time outside than at home, Out of Home media affects the quality of their life. From the moment when people go out of home, they can find out the way to the destination from sign boards. Also, it is so closely related to people’s lives that people get tons of information when they use transportation or even when they shop. Furthermore, outdoor advertising makes living environment more pleasant providing sceneries. In South Korea, Out of Home comes to be part of urban landscape even though there were some problems of disorder and uniformity of signs. And, thanks to the development of new media and its measurement of effect, it leaded to growth of the industry. However, despite of these progressions, institutional support is inadequate for establishment of legal system and its development. This research would reinterpret “Statutes of administering and promoting Outdoor Advertisement” which takes charge of managing the Out of Home media in South Korea as extending the legal concept from living advertisement to commerce advertisement and from Outdoor media to Out of Home Media.
Furthermore, even though Korea Out of Home Advertising center has achieved many positive results, there are still shortcomings. Through this research, the center could turn over into the institution which helps secure the finances and make good use of them for robust growth of the industry. In conclusion, rearrangement of legal system and range could be a foundation of industrial growth and review of the role of Korea Out of Home Advertising center would be the main task in this research.
As one of the oldest existing media, Out of Home media has been developed, from ancient papyrus to neon sign and digital media. Because people today tend to spend more time outside than at home, Out of Home media affects the quality of their life. From the moment when people go out of home, they can find out the way to the destination from sign boards. Also, it is so closely related to people’s lives that people get tons of information when they use transportation or even when they shop. Furthermore, outdoor advertising makes living environment more pleasant providing sceneries. In South Korea, Out of Home comes to be part of urban landscape even though there were some problems of disorder and uniformity of signs. And, thanks to the development of new media and its measurement of effect, it leaded to growth of the industry. However, despite of these progressions, institutional support is inadequate for establishment of legal system and its development. This research would reinterpret “Statutes of administering and promoting Outdoor Advertisement” which takes charge of managing the Out of Home media in South Korea as extending the legal concept from living advertisement to commerce advertisement and from Outdoor media to Out of Home Media.
Furthermore, even though Korea Out of Home Advertising center has achieved many positive results, there are still shortcomings. Through this research, the center could turn over into the institution which helps secure the finances and make good use of them for robust growth of the industry. In conclusion, rearrangement of legal system and range could be a foundation of industrial growth and review of the role of Korea Out of Home Advertising center would be the main task in this research.
목차
I. 서론
Ⅱ.옥외광고물의 개념 및 범위
Ⅲ. 우리나라 옥외광고물의 현황
Ⅳ.한국옥외광고센터의 현황
Ⅴ. 결론 및 제언
Ⅱ.옥외광고물의 개념 및 범위
Ⅲ. 우리나라 옥외광고물의 현황
Ⅳ.한국옥외광고센터의 현황
Ⅴ. 결론 및 제언
옥외광고산업
간판
디지털사이니지
건전성
한국옥외광고센터
Out-of-Home Media
Sign board
Digital signage
Health growth
Koreal Out of Hom Advertising Center