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자료요약
배경 및 목적 본 연구는 CEO의 갑질로 인해 발생한 기업 위기 상황에서 CEO의 이미지, 성별, 갑질의 유형과 피해 대상이 공중의 부정적 반응에 미치는 영향을 살펴보았다. 방법 연구를 위해 CEO 이미지(서민적 vs. 귀족적), CEO 성별, 갑질 피해 대상(내부인 vs. 외부인), 갑질 유형(폭 력성 vs. 불공정성)을 독립 변인으로 설정하여 2 × 2 × 2 × 2 개체 간 실험 연구를 실시했다. 결과 연구 결과, 응답자들은 CEO가 내부 공중인 직원에게 갑질을 했을 때 보다 외부 공중에게 갑질을 했을 때 더 욱 강하게 처벌해야 한다고 답했다. 전반적으로 오프라인 부정적 커뮤니케이션 의도가 온라인보다 높게 나 타났으며, 온라인의 경우 중간 값인 4에도 미치지 않았다. 더불어, 폭력성 갑질이 불공정 갑질에 비해 오프 라인 부정적 커뮤니케이션 의도가 높게 나타나 사람들이 CEO의 폭력성 갑질에 보다 민감하게 반응하는 것 으로 보인다. 한편, 통계적으로 유의미하지는 않으나 남성 CEO가 여성보다, 귀족적 이미지의 CEO가 서민 적 이미지의 CEO보다 공중에게 보다 부정적인 반응을 이끌어 냈다. 논의 및 결론 본 연구는 기존 연구에서 많이 다뤄지지 않은 CEO의 윤리적인 위반 행위인 갑질에 집중하여, 이때 CEO 성 별이나 이미지에 따라 공중의 반응에 차이가 있는지 살폈다. 또한, 처벌 기대 반응이라는 새로운 개념의 종속 변인을 제시하여 위기관리 연구의 이론적 폭을 넓혔다.
Objectives This study was conducted to examine the influence of the CEO image, CEO gender, attributes of Gapjil, and the victims’ types of Gapjil on negative public responses in the corporate crisis caused by Gapjil, an arrogant and authoritarian attitude or actions performed by CEO. Methods A 2 × 2 × 2 × 2 between-groups experiment was designed with independent variables which are CEO image(Plain folks vs. the Aristocratic), CEO gender(Male vs. Female), the victims’ types of Gapjil(Internal public vs. External public) and the attributes of Gapjil (Violence vs. Unfairness). Results The respondents answered that the CEO should be punished more strongly when he/she overstepped his/her authority on the internal public than the external public. In general, offline negative communication intention was higher than that of online. In the case of online negative communication intention, its score was less than the median(4). Furthermore, when it comes to the attributes of Gapjil, people seem to be more sensitive to violent Gapjil, as violent-Gapgil has a higher offline negative communication intention compared to unfair-Gapjil. On the other hand, although it is not statistically significant, a male CEO and a CEO with aristocratic image have drawn more negative responses from the public than a female CEO and a CEO with plain folks image. Conclusions This study focused on Gabjil, the unethical violation behavior of the CEO, which has not been addressed much in previous studies, to investigate if there are differences in public responses depending on the CEO gender or image. In addition, by presenting a new concept as a dependent variable, expected punishment responses, the study tried to expand the theoretical scope of crisis management research.
Objectives This study was conducted to examine the influence of the CEO image, CEO gender, attributes of Gapjil, and the victims’ types of Gapjil on negative public responses in the corporate crisis caused by Gapjil, an arrogant and authoritarian attitude or actions performed by CEO. Methods A 2 × 2 × 2 × 2 between-groups experiment was designed with independent variables which are CEO image(Plain folks vs. the Aristocratic), CEO gender(Male vs. Female), the victims’ types of Gapjil(Internal public vs. External public) and the attributes of Gapjil (Violence vs. Unfairness). Results The respondents answered that the CEO should be punished more strongly when he/she overstepped his/her authority on the internal public than the external public. In general, offline negative communication intention was higher than that of online. In the case of online negative communication intention, its score was less than the median(4). Furthermore, when it comes to the attributes of Gapjil, people seem to be more sensitive to violent Gapjil, as violent-Gapgil has a higher offline negative communication intention compared to unfair-Gapjil. On the other hand, although it is not statistically significant, a male CEO and a CEO with aristocratic image have drawn more negative responses from the public than a female CEO and a CEO with plain folks image. Conclusions This study focused on Gabjil, the unethical violation behavior of the CEO, which has not been addressed much in previous studies, to investigate if there are differences in public responses depending on the CEO gender or image. In addition, by presenting a new concept as a dependent variable, expected punishment responses, the study tried to expand the theoretical scope of crisis management research.
목차
요약
서론
이론적 배경
갑질의 유형
CEO 특성이 갑질에 대한 공중의 반응에 미치는 영향
CEO 위기에 대한 부정적 공중 반응
연구문제 및 연구 모형
연구 방법
실험 설계 및 표본 구성
실험 자극물 조작
실험 자극물 조작 점검 결과
종속 변인의 조작적 정의 및 측정
연구 결과
결론 및 논의
References
Abstract
서론
이론적 배경
갑질의 유형
CEO 특성이 갑질에 대한 공중의 반응에 미치는 영향
CEO 위기에 대한 부정적 공중 반응
연구문제 및 연구 모형
연구 방법
실험 설계 및 표본 구성
실험 자극물 조작
실험 자극물 조작 점검 결과
종속 변인의 조작적 정의 및 측정
연구 결과
결론 및 논의
References
Abstract
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#갑질
#피해대상
#한국PR학회








