기업의 포용적 활동의 효과는 어떻게 측정할 수 있을까? : 기업의 포용적 활동 구성 요소에 대한 연구
한국PR학회 | 한국PR학회 | 33 pages| 2020.06.09| 파일형태 :
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자료요약
배경 및 목적 세계화, 기술 혁신, 신자유주의의 가속화에 따라 사회의 불평등이 악화되는 가운데 포용적 성장의 필요성이 대두되고 있다. 포용적 성장은 기업의 모든 이해 공중이 고용, 생산, 분배의 모든 가치 사슬 단계에서 공정한 기회와 혜택을 누리는 것이다. 이 연구는 포용적 성장을 구현하기 위한 기업의 포용적 활동을 주목하고 기업 의 포용적 활동이 지향해야하는 구성 요소를 고찰하고 이를 평가할 수 있는 단일 요인의 척도를 개발하는 것 을 주요 목적으로 한다. 방법 이 연구는 포용의 개념을 다학제적으로 검토하여 기업의 포용적 활동을 구성하는 개념과 각 구성 요인을 실 증적으로 검증하기 위해 사용된 문항들을 고찰하였다. 이후 관련 전문가들을 대상으로 서면 인터뷰를 실시 하여 문항들의 내용 타당도를 확인하였다. 탐색적 요인 분석과 확인적 요인 분석을 통해 타당도를 확인하고 마지막으로 2차 확정 요인 분석을 수행하여 기업의 포용적 활동을 평가하는 요소들을 포괄할 수 있는 단일 차원의 측정 지수를 개발하였다. 결과 기업의 포용적 활동을 평가하는 요인은 총 3개의 요인으로 구성되었다. 첫 번째 요인은 ‘동반 성장(shared growth)’으로 사회 문제에 대한 책임, 수익을 사회에 환원, 사회적 약자와 소수자의 사회 참여 유도 등의 문 항이 해당된다. 두 번째 요인은 ‘소통(communication)’으로 이해 공중과의 유연하고 적극적인 소통, 다양한 의 견 존중, 다양한 의견 반영 등의 문항이 포함되었다. 마지막 요인은 ‘관용(tolerance)’으로 너그러움, 양보, 베풂 등 의 문항으로 구성되었다. 논의 및 결론 이 연구는 다소 포괄적이고 추상적인 개념이었던 기업의 포용적 활동의 의미를 개념화하고 구체적으로 기업 의 포용적 활동을 평가할 수 있는 단일 차원의 척도를 개발하였다는 점에서 의의가 있다. 이 연구를 통해 기 업의 포용적 사업의 효과를 보다 용이하게 검증할 수 있으며 나아가 기업의 포용적 사업을 성공적으로 이끌 어 내기 위해 여러 영향 요인을 함께 살펴볼 수 있는 후속 연구의 토대 연구로서 역할을 할 수 있다.
 
Objectives As globalization, technological innovation and neoliberalism are exacerbating inequality in society, there has been the need for inclusive growth. Inclusive growth is a fair opportunity for all stakeholders in the enterprise at all stages of value chains: employment, production and distribution. The main purpose of the study is to develop conceptual framework that explains corporate inclusive businesses and to propose a unidimensional measurement scales that gauge the effectiveness of corporates’ inclusive business. Methods This study examines the concept of ‘inclusiveness’ in a multidisciplinary way to derive constituent factors and subsequent measurement scales of each factor. Afterward, written interviews with experts were conducted to confirm the content validity of the measurement items. Through exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis, the validity was confirmed, and finally, the second determinant factor analysis was performed to develop a unidimensional measurement index that explains the factors evaluating the effectiveness of inclusive businesses. Results There were three factors in evaluating the inclusive business of a company. The first factor is “Willingness to Share Growth” which includes items such as responsibility for social problems, returning profits to society, and inducing socially underprivileged and minorities to participate in society. The second factor was 'Willingness to Communicate' with stakeholders, which included items such as flexible and active communication with the public, respect for various opinions, and reflection of various opinions. The last factor is “Tolerance,” which consists of questions such as generosity, concessions, and giving. Conclusions This study is significant in that it has conceptualized the meaning of inclusive business, which was a rather comprehensive and abstract in previous literature, and developed a unidimensional scale to evaluate the inclusive business of a company. This study contributes to verify the effectiveness of inclusive businesses, and can also serve as the basis for subsequent research that examines the factors that influence the effectiveness of a company's inclusive business.
목차
요약
서론
문헌연구
포용에 대한 다학제적 고찰
기업의 포용적 활동과 유사한 기업의 활동
기업의 포용적 활동
연구 방법
문항 개발
연구 결과
탐색적 요인 분석
확인적 요인 분석
결론 및 논의
References
Abstract
#포용적 성장 #기업의 포용적 활동 #포용적 사업 효과 #포용적 활동 척도 개발
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