아날로그 옥외광고와 공공미술의 결합 을 통한 도시이미지의 인자로서의 특 성화에 대한 탐색적 연구: 시카고 밀레 니엄파크와 서울 대림동을 중심으로
광고학연구 | 한국광고학회 | 48 pages| 2022.03.21| 파일형태 :
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자료요약
본 논의는 디지털시대에 아날로그 옥외광고가 공공미술과 결합되어 도시이미지의 인자로서 특성화 됨의 가능성을 살피는 탐색적 시도이다. 그런 의미에서 본 논의는 시카고의 밀레 니엄파크와 서울의 대림동을 선정하여 밀레니엄파크에서는 아날로그 옥외광고와 공공미술의 결 합 추정의 아이디어를 관찰 추출하였고, 대림동에서는 그 아이디어 적용을 위하여 현지인의 면 접조사로 실시하였다. 그 결과 밀레니엄파크는 견고한 재료, 보편적 예술형식, 규격화된 제작, 색 채의 조화라는 결합 조건을 추출하게 했는데, 도시 양봉과 같은 활동적 아이디어도 표출되었다. 이러한 조건으로 대림동 적용에 대한 시민들의 의견은 대림동 자체가 부정적인 도시이미지를 인 정하는 가운데 아이디어 적용을 기꺼이 반기는 의견이었다. 그러나 다수의 타국적인 거주라는 시민의식 부재로 실현 가능성에 대한 회의적인 의견이 다수 표출되었다.
In this study the confluence of analogue outdoor advertisements and public works of arts as contributors to a city's "specialness" and image - even in the digital age - is explored. Pursuant to these goals selected public artworks and analogue ourdoor advertisements were observed in Chicago's Millenium Park and the Daelin-dong neighborhood of Seoul. In the case of Daelim-dong neighborhood, this was accomplished through the use of on-site surveys. In Millennium Park the confluence of solid materials, universal forms of art, standardized production forms, and color matching cases were used to deduce the nature of the city's specialness as manifested in bee keeping and similar activities. In this sense the negative image of Daerimdong neighborhood is recognized through the opinions expressed in the gathered surveys As such the possibility of improving Daelim-dong's image by taking inspiration from the residences of foreigners was expressed as a means of improving citizens' consciousness.
목차
요약
1. 문제제기 및 연구구성
2. 이론적 논의
1) 관련 선행논의
2) 아날로그 옥외광고의 재정의
3) 도시이미지이론
4) 도시이미지인자로서 옥외광고와 공공미술
5) 옥외광고와 공공미술이 결합 된 상승효과
3. 실질적 논의
1) 탐색 도시의 선정
2) 탐색방법과 연구문제
3) 연구문제의 결과
4. 결론
1) 요약
2) 논의의 제한점과 향후 제언
참고문헌
Abstract
: 아날로그 옥외광고 공공미술 기업메세나 도시이미지 밀레니엄파크 대림동
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