심적예산과 통제감을 활용한 사회적 배제자의 금융 의사결정 지원 연구
한국마케팅연구 | 한국마케팅학회 | 18 pages| 2020.03.09| 파일형태 :
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자료요약
사람들이 사회적 배제를 경험하면 사회적 관계보다 돈과 같은 물질적인 가치를 추구한다. 이는 사회적 배제자들이 고수익 고위험 금융상품을 상대적으로 선호하는 요인이 된다. 하지만, 이러한 위험 추구 행동이 사회적 배제자 본인과 우리 사회 전체적으로 반드시 바람직한 현상은 아니다. 본 연구는 심적예산과 통제감이라는 심리적 변수를 도입하여 사회적 배제자의 위험추구 행동을 감소시킬 수 있는 방안에 대해 연구하였다. 이를 위해 본 연구는 먼저 사람들이 사회적 배제를 경험하면 보험과 같은 안정적인 금융상품에 대한 선호도가 낮음을 확인하였다. 이후 심적예산의 조절효과와 통제감을 통한 매개된 조절효과 분석을 실시하였다. 분석 결과, 사회적 배제를 경험하더라도 심적예산의 정도가 높아질수록 보험과 같은 안정적인 금융상품에 대한 선호가 상대적으로 증가함을 확인하였다. 또한, 본 연구는 이러한 조절효과가 통제감이라는 매개변수를 통하여 발생함을 보였다. 즉, 사회적 배제를 경험한 사람들의 심적예산 정도가 높을 경우, 자신의 예산 항목을 적극적으로 관리하고 추적하는 과정에서 개인의 통제감 지각이 높아지고, 높아진 통제감은 결과적으로 미래 소비와 지출을 보다 안전하게 관리하는데 도움을 주는 보험상품에 대한 선호를 높였다. 본 연구 결과를 통해 사회적 배제를 경험한 사람들은 스스로 심적예산 과정을 높이 활성화하고자 노력함으로써 자신의 지나친 위험 추구 행동을 감소시킬 수 있다. 또한, 금융회사와 정부 기관들은 사회적 배제자들의 심적예산 과정을 유도하는 시스템을 지원함으로써 보다 장기적인 관점의 고객관리와 사회적 웰빙을 기대할 수 있다.
 
When people experience social exclusion, they generally seek material value, such as money, rather than social relations. This is the reason why people with social exclusion prefer relatively high-risk and high-return products in terms of financial products. However, excessive risk-seeking behavior is not desirable in the long term for both the people with social exclusion and society as a whole. In this study, psychological variables such as mental budgeting and sense of control were introduced to study ways to reduce socially excluded people’s excessive risk seeking behavior. This study first confirms that when people experience social exclusion, their preference for stable financial products such as insurance is relatively low. Then, the mediating effects of the mental budgeting and mediated moderating effect of sense of control were analyzed. As a result, this study found that the preference for insurance increases as the degree of mental budget increases even though people experience social exclusion. In addition, it shows that this moderating effect was mediated by the sense of control. In other words, if the mental budgeting of the people who experienced the social exclusion was high, the perception of the individual"s sense of control was increased in the process of actively managing and tracking their budget. Also, the increased sense of control resulted in increased preference for insurance product because insurance helped them to manage their future consumption and spending. This study shows how those who have experienced social exclusion can reduce their excessive risk-seeking behavior. In addition, financial institutions and government policy makers can expect effective customer management and social well-being in the long term by supporting systems that guide the process of mental budgeting for the people with social exclusion.
목차
ABSTRACT
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 배경 및 가설 도출
Ⅲ. 연구 방법 및 분석 결과
Ⅳ. 결론 및 토의
참고문헌
#사회적 배제 #금융 소비자 #심적예산 #통제감 #Social Exclusion #Financial Consumer #Mental Budgeting #Sense of Control
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