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자료요약
본 연구는 대표적인 순응 기법 중 하나인 DITF를 이용하여 헌혈 순응률 증대를 위한 방안을 모색하였다. 연구목적 달성을 위해 2(요청자 공신력: 높음/낮음)×4(집단 유형: 단순 DITF 집단, DITF+감성적 프레이밍 집단, DITF+이성적 프레이밍 집단, 통제집단) 실험방안을 이용하였다. 연구결과 요청자의 공신력은 주 효과를 발생시키지 않았다. 즉 높은 공신력 집단과 낮은 공신력 집단 간에 목표요청 순응 정도는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 아울러 DITF+감성적 프레이밍 집단과 DITF+이성적 프레이밍 집단은 모두 통제집단보다 높은 순응률을 보였지만, 서로 간에는 차이가 없는 것으로 분석되었다. 요청자의 공신력과 결합된 DITF+이성적 프레이밍 집단이 DITF+감성적 프레이밍 집단보다 더 높은 순응률을 보일 것으로 기대했지만 결과는 그렇지 못한 것으로 드러났다. 이러한 결과가 나온 이유에 대한 논리적 분석, 연구의 한계점 및 향후 연구를 위한 제언 등이 제시되었다.
This study was schemed to increase the rate of blood donation among college students applying door-in-the-face tactics which is one of the most representative compliance skills. For accomplishing the object of research, this paper adopted 2(credibility of requester)×4(style of groups) factorial design. The results showed that main effect of requester"s credibility was not produced. In other words, there was no difference between high and low credibility groups in terms of compliance rate. Both higher credibility of requester and DITF+rational framing group was expected to be more effective than both higher credibility of requester and DITF+ emotional framing one. But no difference was revealed between them. Both DITF+rational framing group and DITF+emotional framing one revealed higher compliance rates than control group, but no difference was found between two labeling experimental groups. The alternative explanation for this result, limitation of research and suggestion for future research were presented.
This study was schemed to increase the rate of blood donation among college students applying door-in-the-face tactics which is one of the most representative compliance skills. For accomplishing the object of research, this paper adopted 2(credibility of requester)×4(style of groups) factorial design. The results showed that main effect of requester"s credibility was not produced. In other words, there was no difference between high and low credibility groups in terms of compliance rate. Both higher credibility of requester and DITF+rational framing group was expected to be more effective than both higher credibility of requester and DITF+ emotional framing one. But no difference was revealed between them. Both DITF+rational framing group and DITF+emotional framing one revealed higher compliance rates than control group, but no difference was found between two labeling experimental groups. The alternative explanation for this result, limitation of research and suggestion for future research were presented.
목차
1. 서론
2. 이론적 논의
3. 연구 방법
4. 연구 결과
5. 결론 및 토의
2. 이론적 논의
3. 연구 방법
4. 연구 결과
5. 결론 및 토의
#단계적 순응 기법
#DITF(일보후퇴 이보전진 전략)
#공신력
#감성적 프레이밍
#이성적 프레이밍
#sequential request technique
#DITF(door-in-the-face)
#credibility
#emotional framing
#rational framing








