버스광고에 대한 인식과 개선방안에 관한 연구
OOH광고학연구 | 한국OOH광고학회 | 16 pages| 2018.03.14| 파일형태 :
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자료요약
지방 도시에서 대중교통은 시내버스가 주로 담당하고 있으며, 대도시와 달리 지하철이나 경전철이 없는 상황에서 시내버스는 독점적 대중교통수단의 지위를 누리며, 아직까지 상황은 열악하며, 지방도시에서의 시내버스 광고는 아직 걸음마 수준이다.
버스정보화와 전국 교통카드 호환, 그리고 환승편리성 제고와 같은 국가적 과제 속에서 버스광고의 활로를 어떻게 찾고, 지역적으로도 버스광고 효과를 어떻게 증진시킬 것인가를 고찰하여 지방 도시에서의 버스광고 인식 개선 방안을 모색한다. 특히 강릉시 사례를 중심으로 중앙정부와 지방정부에서 시행하는 일반적인 버스 정책과 함께, 버스광고의 확대와 효과 증진에 관한 보다 구체적인 활성화 방안을 찾는 것이 본 논문의 목적이다.
강릉시 496개소의 지붕이 있는 버스정류장에는 광고 설치가 가능하며, 버스도착 안내시스템인 BIT가 설치되어 있는 82개소의 버스정류장에는 다양한 디지털 광고까지도 가능하다.
평균 중복도는 15.53으로 분석되어 승객수와 통행 인구의 밀집성과도 관계가 깊어, 중복도가 높은 노선의 차량의 버스외부 광고는 그 효과가 중복도가 낮은 노선보다 훨씬 클 수 있음을 알 수 있다. 노선굴곡도는 1.34로 분석되고 광고관점에서는 직선으로 최단거리만을 버스가 운행하는 것보다 오히려 구불구불 여러 지역을 도는 것이 보다 넓은 지역에 버스광고를 노출시킬 수 있으며, 차내 승객을 보다 오랜 시간동안 차내에서 머무는 시간을 지속시킴으로써, 버스 차내 광고의 노출 시간을 증대시킬 수 있게 된다.
설문조사를 통해 버스 이용 시, 광고를 가장 많이 접하는 곳이 어디냐는 질문에 가장 많은 응답은 「버스차량 외부」로 전체 중 64%를 차지하고, 「버스 좌석 앞면」이 20%, 「버스 차량 내 방송 광고」가 16%, 「버스 출입구 및 창문 위쪽(노선도 옆)」이 12%, 가장 적은 응답은 「버스 정류장」이며, 전체 중 8%로 나타났다. 승객들은 평균 약 10분 정도 승강장에서 대기하는 것으로 분석된다. 아직 버스 쉘터 광고가 익숙지 못한 환경에서 시민들의 의식은 일단 시각적으로 그리고 공간적으로 상대적 만족도는 높은 편이나, 광고의 콘텐츠 측면에서 호감도나 쉘터 광고가 소비자의 구매에 영향을 주는 부분까지는 아직은 시기상조인 것으로 나타났다.
지방에서 버스광고라는 단일 대상만을 몰입하여 발전시키려 한다면, 곧바로 한계에 부딪치게 된다. 우선적으로 일단 버스 산업을 일으켜 세우고, 버스광고의 활성화를 모색해야 한다. 또한, 버스 승객을 늘려야 하고 다른 교통수단 이용으로부터 버스 교통 이용자로의 전환을 꾀해야 한다. 그러므로 버스 본연의 역할인 이동 서비스 질의 제고와 버스라는 교통수단의 경쟁력 강화가 버스광고의 활성화의 전제되어야 한다는 결론이다. 
 
Unlike large cities, local small city buses enjoy the status of exclusive public transport, and the situation is still poor. Advertising of city buses in local cities is still a toddler level.
In order to find out how bus advertising works in the national tasks such as bus informationization, nationwide transportation card compatibility, and convenience of transit, we will examine how to promote bus advertising effect locally. In particular, the purpose of this paper is to find out more concrete ways of activating bus advertising and enhancing its effect, along with the general bus policy implemented by the central and local governments, especially in the case of Gangneung.
Advertising can be installed at bus stops with 496 roofs in Gangneung, and various digital advertisements are available at 82 bus stops where BIT, a bus arrival guide system, is installed. The average degree of redundancy is analyzed as 15.53, which shows that the number of passengers is closely related to the density of the trips. Therefore, it is found that the effect of the bus outside advertisement on the vehicles with high redundancy is much greater than the routes with low redundancy. Bus route curvature is analyzed to be 1.34. From the advertising point of view, it is possible to expose the bus advertisement to a wider area than to travel by only the shortest distance in a straight line rather than by the bus. The duration of the advertisement in the bus car can be increased. The most common answer to the question was "Where is the busiest place to contact with the bus advertising?" is the bus outside advertisement accounted for 64% of the total, while the "buses front" accounted for 20% %, "bus door and window top (side of route map)" by 12%, the least response was "bus stop" (8%). Passengers are expected to wait about 10 minutes on the platform. In the environment where bus shelter advertising is unfamiliar, the citizens" consciousness is relatively high in visual and spatial satisfaction, but it is still early in the aspect of the content of the advertisement and the part where the shelter advertisement affects the purchase of the consumer.
If one tries to develop and immerse only a single object of bus advertising in the province, you will soon face the limit. First of all, we should raise the bus industry first and look for the activation of bus advertising. In addition, bus passengers should be increased, and the transition from other transportation means to bus traffic users should be attempted. Therefore, it is concluded that enhancement of the quality of mobile service, which is the role of buses, and the enhancement of competitiveness of buses, should be premised on activation of bus advertising.
목차
1. 서론
2. 연구방법
3. 분석결과
4. 논의 및 제언
버스광고 개선방안 버스 쉘터 BIS 디지털 광고 bus advertising improvement bus shelter digital advertising
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