사고경향과 종교, 광고형태가 영화광고에 미치는 영향
한국광고홍보학보 | 한국광고홍보학회 | 27 pages| 2020.04.23| 파일형태 :
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자료요약
본 연구는 종교가 광고에 미치는 영향을 관련변인들과의 상호작용을 통해 알아보았다. 구체적으로 사고경향(종합적 사고경향 vs 분석적 사고경향)×종교(기독교 신자 vs 불교 신자)×광고형태(노스탤지어 광고 vs 일반 광고)의 2×2×2의 실험참여자 간 설계(between-subject design)로 구성하여 가설에 따라 종속변인인 광고태도, 영화태도에 대한 상호작용효과 분석을 실시하였다. 그 결과, 사고경향의 주효과가 나타났다. 사고경향은 종속변인인 광고태도, 영화태도에 대해서 모두 종합적 사고경향 집단이 분석적 사고경향집단 보다 더 긍정적인 것으로 나타났다. 광고형태 또한 주효과가 나타났다. 광고형태는 일반 광고에 비해 노스탤지어 광고의 광고태도와 영화태도가 더 긍정적인 것으로 나타났다. 그리고 종교, 광고형태, 사고경향이 광고태도에 대해서 3원 상호작용을 나타냈다. 크리스챤의 경우 종합적 사고경향 집단보다 분석적 사고경향 집단에서 광고형태에 따른 광고태도의 차이가 더 크게 나타났다. 이와는 대조적으로 불교 신자의 경우 분석적 사고경향 집단보다 종합적 사고경향 집단에서 광고형태에 따른 광고태도의 차이가 더 크게 나타났다. 광고태도에 대한 3원 상호작용이 나타난 것은, 종교별로 광고형태에 대하여 사고경향이 다르게 작용하며 태도에 영향을 미치는 것으로 이해할 수 있다. 본 연구는 수많은 인구가 관련된 종교가 때로는 커뮤니케이션의 고려 대상이 될 수 있다는 실무적 시사점을 함의한다.
 
This study examined the influence of religion on advertising through interaction with related variables. This study constructed a between-subject design. The detailed analysis items are as follows. Thinking tendency(holistic thinking vs. analytic thinking) × religion(Christian vs Buddhists) × ad type(nostalgia ad vs general ad). Then, this study analyzed the interaction effect on ad attitude and movie attitude which are dependent variables. As a result, the main effect of the thinking tendency was shown. Thinking tendency showed that the holistic thinking tendency group was more positive than the analytic thinking tendency group for the subordinate variables such as ad attitude and movie attitude. The ad type also showed the main effect. The ad type showed a more positive ad attitude and movie attitude toward nostalgia ad than a general ad. And Religion, ad type, and thinking tendency showed three-way interaction with ad attitude. In the case of Christians, the difference in ad attitude was significantly higher in the analytic thinking group than in the holistic thinking group. In contrast, Buddhists tended to have larger differences in their ad attitude in the holistic thinking group than in the analytic thinking group. This result can be said that the thinking tendency influences the interaction between religion and ad type. This study suggests that religions involving a large population can sometimes be considered in communication.
목차
1. 서론
2. 이론적 배경, 가설
3. 연구방법
4. 결과
5. 결론 및 한계
참고문헌
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