자료요약
배경 및 목적 본 연구는 게임 과몰입에 대한 질병코드를 도입하고자 하는 상황에서 게임 이용 장애에 대한 편견에 영향을 미치는 선행 요인과 결과 요인에 대해 알아보았다. 방법 게임 이용 장애 편견에 영향을 미치는 요인으로 문화적인 요인인 종합적 사고 경향을 선정하였고 결과 요인 으로는 게임 이용자에 대한 태도와 게임 산업에 대한 태도, 그리고 이용 게임에 대한 추천 의도를 포함하였 다. 일반인들을 대상으로 한 설문 조사를 실시하여 연구 모델을 검증하였다. 결과 SEM 분석 결과 분석적인 사고 경향을 가진 사람보다 종합적인 사고 경향을 가지고 있는 사람들이 게임 이 용 장애에 대한 편견이 덜한 것으로 나타났다. 게임 이용 장애에 대해 호의적인 사람들은 게임 이용자에 대 한 태도와 게임 산업에 대한 태도가 긍정적인 것으로 나타났다. 게임 이용자 태도와 게임 산업 태도는 자신 이 이용하는 게임에 대한 추천 의도를 높이는 것으로 나타났다. 논의 및 결론 이러한 결과는 게임 과몰입에 대한 낙인 효과에 대한 학문적인 시사점과 함께, 게임 산업과 게임 이용자 건 강에 대한 공공 캠페인과 관련하여 실무적인 시사점을 제공하고 있다.
Objectives This study explored antecedents and consequences of stigma effects toward game users and game industries in a situation of official disease registration of games. Antecedents are cultural dimensions of holistic thinking while consequences are attitudes toward game users and game industries along with word-of-mouth intentions. Methods A survey method was used for general samples. Results Findings of this study showed that people who held holistic thinking tendency illustrated favorable stigma perceptions on game disorder. Such favorable stigma perception influenced attitudes toward game users, attitudes toward game industries, and word-of-mouth intentions. Conclusions These findings provide academic implication on stigma effects and managerial implications on official disease registration of games.
Objectives This study explored antecedents and consequences of stigma effects toward game users and game industries in a situation of official disease registration of games. Antecedents are cultural dimensions of holistic thinking while consequences are attitudes toward game users and game industries along with word-of-mouth intentions. Methods A survey method was used for general samples. Results Findings of this study showed that people who held holistic thinking tendency illustrated favorable stigma perceptions on game disorder. Such favorable stigma perception influenced attitudes toward game users, attitudes toward game industries, and word-of-mouth intentions. Conclusions These findings provide academic implication on stigma effects and managerial implications on official disease registration of games.
목차
요약
서론
이론적 배경
게임과 몰입
종합적 사고 경향
가설 제안
방법론
표본
측정
연구 결과
논의 및 결론
References
Abstract
서론
이론적 배경
게임과 몰입
종합적 사고 경향
가설 제안
방법론
표본
측정
연구 결과
논의 및 결론
References
Abstract
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#게임 이용 장애 편견
#게임 태도
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