인터넷 광고규제 체계에 따른 DOOH 광고규제 쟁점과 해결 방향
한국OOH광고학회 | 한국OOH광고학회 | 27 pages| 2020.01.08| 파일형태 :
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자료요약
본 연구에서는 국내 광고시장에서 디지털 동영상 광고가 차지하는 비중을 살펴보고, 디지털 동영상 광고의 개념/유형/특징 등에 대해 논한 후 디지털 동영상광고에 대한 규제와 DOOH 광고물에 대한 규제 간 관계를 연구하고자 한다. 이를 위해 디지털 동영상 광고에 대한 법적 정의와 특성에 근거해 DOOH 광고물 심의·규제 적용 가능성을 타진한다. 특히 DOOH 개념에 영향을 미치는 법적 근거를 탐색하고 다양한 관점에서 논의되는 DOOH 광고물의 바람직스런 광고 규제 방향에 대해 논하고자 한다.

This study examined the proportion of the digital video advertisement in Korean advertising market, and discussed the concept/type/characteristics of digital video advertisement to analyze the regulatory relationships between digital video advertisement and DOOH (Digital Out-of-Home) advertisements. Based on the legal definition and characteristics of digital video advertisement, the researcher studied the applicability of the regulatory characteristics in digital video advertisement to DOOH advertisements. In particular, the legal backgrounds influencing DOOH concepts were researched for the desirable direction of advertising regulation for DOOH advertising with various perspectives.
목차
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 방송광고 시장의 몰락과 디지털 동영상 광고시장의 성장
Ⅲ. 디지털 동영상 광고의 개념과 특징
Ⅳ. 디지털 동영상 광고관련 법/제도/정책
Ⅴ. DOOH 광고물의 법적 개념
Ⅵ. DOOH 광고물의 규제론적 특성
Ⅶ. 바람직스런 DOOH 광고물 규제 방향
Ⅷ. 결론 및 논의
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