다운로드/스트리밍이 선호되는 디지털 음원 특성에 대한 고찰
한국언론학회 | 한국마케팅학회 | 21 pages| 2018.03.15| 파일형태 :
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자료요약
디지털 음원 시장은 IT기술의 발달과 함께 빠른 성장을 거듭해왔으며, 특히 가장 대표적 디지털 소비 방식인 다운로드(download)와 스트리밍(streaming)은 음악 산업 전체 수입의 50%를 차지하게 되었다. 디지털 음원 시장을 양분하는 두 디지털 음원 소비 방식에 대해 보다 깊이 있게 이해하고자, 본 연구는 각 소비 방식이 선호되는 음원의 특징들을 규명하고자 한다. 유동(liquid) 및 고정(solid) 소비 이론에 착안하여, 본 연구는 인지도가 높아 애착도가 평균적으로 낮은 음원의 경우 스트리밍이, 인지도가 낮아 애착도가 평균적으로 높은 음원의 경우 다운로드가 보다 선호될 것으로 예상하고, 이를 실증한다. 실증 분석에는 2014년 발표된 주간 가온 뮤직 차트 데이터를 이용하였으며, 분석에는 각 음원이 가지는 이질성(heterogeneity)과 챠트 데이터가 가지는 단절적(censored) 특성을 통제하기 위해 베이지언 토빗 모형(Bayesian Tobit model)을 이용하였다. 그 결과, 인지도가 높을 것으로 예상되는 경력이 긴 가수의 음원, 앨범 타이틀 음원, 그리고 음악 프로그램 방송 횟수가 많은 음원 등에 대해서는 스트리밍이 상대적으로 선호되는 것으로 드러났고, 이는 본 연구의 가설을 지지한다. 본 연구의 결과는 디지털 음원 소비 방식 간의 차이를 이해할 이론적 토대를 제공하며, 음원 판매 및 음악 추천 시스템의 효과적인 전략을 위한 실무적 시사점을 남긴다. 
 
With the help of technological advancement, the digital music industry has experienced a drastic growth, leading to download and streaming becoming popular modes of music consumption today. As these two main business portfolios account for 50% of the total revenue of the music industry, the importance of understanding them is growing. This research aims to investigate the song-specific features of digital music that drives the preference of one consumption mode over the other. Based on the theory of liquid and solid consumption, we hypothesize that songs with generally high attachment are consumed preferably through download due to its low awareness and songs with generally low attachment are consumed preferably through streaming due to its high awareness. We collected data from Gaon music chart, which is an aggregation of weekly music charts in Korea, for analysis. Our analysis of the data was run via the Bayesian Tobit model to control for its censored characteristic and song heterogeneity. Results supporting our hypothesis showed that streaming is more preferred when a song is of singers with a long career, a title track from an album or frequently introduced on TV programs. This study provides a theoretical background for understanding the difference between two digital music consumption modes and practical implications giving strategic viewpoints on music sales and the recommendation system.
목차
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 배경
Ⅲ. 가설 설정
Ⅳ. 데이터 및 변수 소개
Ⅴ. 모형 분석
Ⅵ. 결론
디지털 음원 시장 다운로드 스트리밍 유동적 소비 고정적 소비 Digital Music Market Downloads Streaming Liquid Consumption Access-based Consumption
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