미래 혜택발생의 시점제시가 금융상품 태도에 미치는 영향
한국마케팅학회 | 21 pages| 2017.06.23| 파일형태 :
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자료요약
 
본 연구는 대표적인 두 가지 금융상품(high profit/high-risk fund product vs. low-risk insurance product)을 토대로, 미래 혜택 제시시점과 상품 특성이 소비자의 투자의도(가입의도)에 미치는 효과를 고찰하였다. 게다가 이들 관계에서 금융상품 특성과 소비자의 조절초점 간 적합성을 함께 고찰함으로서 기존 연구와의 차별점을 제시하였다. 두 가지 실험을 통해 발견된 결과를 요약하면 다음과 같다. 먼저 기간제시 조건에 비하여 시점제시 조건에서 해당상품의 투자의도(가입의도)가 더 높게 나타났다. 그리고 예방초점 소비자들은 기간제시 조건에 비하여 시점제시 조건에서 편드상품에 대한 투자의도가 더 높은 것으로 나타났으며, 향상초점 소비자들은 기간제시 조건에 비하여 시점제시 조건에서 보험상품에 대한 가입의도가 더 높은 것으로 나타났다. 또한, 기간제시 조건보다 시점제시 조건에서 미래 금융상품의 혜택을 상상하는 정도가 높게 나타났다. 그리고 펀드상품의 경우 예방초점 소비자들은 기간제시 조건에 비하여 시점제시 조건에서 상상정도가 더 높게 나타났으며, 보험상품의 경우 향상초점 소비자들은 기간제시 조건에 비하여 시점제시 조건에서 상상정도가 더 높은 것으로 나타났다. 본 연구는 금융상품의 혜택에 대한 예측상상이 잘 이루어지는 조건을 탐구함으로써 마케팅에서 이루어진 금융상품에 대한 소비자 반응뿐만 아니라 상상정도 및 심적 시뮬레이션 관련 연구를 확장하였다. 아울러 금융상품 판매전략을 시행할 때 유용할 수 있는 전략을 제안할 수 있는 실무적 시사점을 제시하고자 하였다.
 
This study explored the effect of future benefit-offering times and product features on consumers" investment intention(intent to buy) based on two types of financial products(high profit/high-risk fund product vs. low-risk insurance product). Different from the past studies, in this study we tested that regulatory fit plays an essential moderating role in the relationship among the product features, benefit-offering times and invest intention(intent to buy). According to two experiment results, the participants exhibited higher positive intent to buy financial products in the condition of offering a date compared to offering duration. Furthermore, prevention-focused consumers exhibited higher positive investment intention to funds in the condition of offering a date compared to offering duration, whereas promotion-focused consumers exhibited higher positive intent to buy insurance products in the condition of offering a date compared to offering duration. Also, the participants showed higher positive future-benefit imagery in the condition of offering a date, compared to offering duration. And, prevention-focused consumers showed higher positive future-benefit imagery in the condition of offering a date compared to offering duration in the case of fund products, whereas promotion-focused consumers showed higher positive future-benefit imagery in the condition of offering date compared to offering duration in the case of insurance products. Findings from two experiments expand previous findings about imagery, mental simulation, and regulatory focus and suggest diverse tactics to financial corporations in the area of marketing and new insights regarding imagery relevant studies.
목차
 
ABSTRACT
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 배경
Ⅲ. 가설수립
Ⅳ. 가설수립
Ⅴ. 실험 1
Ⅵ. 실험 2
Ⅶ. 결론
참고문헌
금융상품 혜택 시점제시 상상정도 심적 시뮬레이션 조절적 적합성 Financial Products Benefit-Offering Times Imagery Mental Simulation Regulatory Fit
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