모바일 정보 콘텐츠의 이용 의도에 관한 연구
한국광고홍보학보 | 한국광고홍보학회 | 33 pages| 2016.07.29| 파일형태 :
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자료요약
본 연구에서는 모바일 정보 콘텐츠 선택에 영향을 줄 수 있는 변인은 무엇인지 알아보고자 한다. 모바일 정보 콘텐츠 채택 연구에 이용된 주요 이론 및 변인의 검토와 비판적 고찰 ,그리고 새로운 변인 탐색을 통해서 네 가지 구조를 이끌어 내었다. 모바일 정보 콘텐츠의 이용 의도에 영향을 미치는 선행 요인으로 행동 기대, 결과 기대, 준거 판단, 콘텐츠 특이성을 선정하였다. 이중 행동 기대와 결과 기대에는 다차원적 구성 요소가 존재하는데, 행동 기대는 이용 용이성과 이용 유연성으로, 결과 기대는 신뢰성, 플로우 경험, 그리고 시의성으로 구성하였다. 리서치 회사를 통해 총 206명을 대상으로 온라인 설문조사를 시행한 결과, 행동 기대 측면에서 이용 유연성이, 결과 기대 측면에서는 플로우 경험이, 그리고 콘텐츠 특이성이 이용 의도에 직접적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 시의성, 신뢰성, 콘텐츠 특이성이 조절 효과를 가지는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과는 새롭게 등장할 모바일 정보 콘텐츠 설계 및 마케팅에 기본 자료로 활용될 수 있다는 점에서 의의가 있다.

The purpose of this study is to search variables to influence on users’ intention to use of mobile information content. The current research reviewed major theories and variables used in mobile information content adoption studies and led to four major structures by critical review. It is composed of conduct expectancy, output expectancy, reference judgement, and content uniqueness as the antecedents of intention to use of mobile information content and there were multi-dimensional components in conduct expectancy and output expectancy respectively. 206 participants joined this research online and the results showed that flexibility of use in conduct expectancy, flow experience in output expectancy, and content uniqueness directly influenced on the intention to use, and timeliness, trust, and content uniqueness had moderating effects. It provides that when the mobile information content is provided, what must be more considered during users’ adoption behaviors.
목차
1. 연구배경
2. 이론적 배경
3. 연구가설 및 연구문제
4. 연구방법
5. 연구결과
6. 결론
참고문헌
Abstract
모바일 정보 콘텐츠 이용 의도 행동 기대 결과 기대 준거 판단 콘텐츠 특이성 mobile information content intention to use conduct expectancy output expectancy reference judgement content uniqueness
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